Úgy néz ki, ez az érdekesebb órák hava, megint egy picit nem "hagyományos szerkezetű óra került a kezeim közé. Egy szép nagy Eterna karóra érkezett hozzám, az 1940-es évekből, restaurálásra. A tulajdonosa által készített fotó, fellelési állapotában:
A benne található S 852-es szerkezet egy külső centrálkerekes szerkezet. A kerekek hídján, kívülről helyezkedik el a központi másodperckerék tengelyét meghajtó fogaskerék. Anno a Tissot-Omega házasság alatt születtek ilyen külső centrálkerekes werkek, illetve a németek is kísérleteztek vele GUB-UMF Ruhla vonalon.
Másik érdekessége, hogy a kilincskerék nem a motorrugó hídján kívül van, hanem alatta, a közkerék a motorrugó ház és a kilincskerék között fut.
És még egy érdekessége, maga a billegő. Az ütésbiztosítás nélküli billegők fedőköve általában alulról bontható, a billegőkerék levételét követően. Ennél a szerkezetnél viszont felülről bontható, a billegőhíd tetején található két kis csavar oldásával. Mivel a hajszálrugókulcs is jön vele, ezért először itt is a billegőkereket kell levenni a hídról, és csak utána szabad lebontani a fedőkövet:
Ahogy Stahl Judit mondaná, így ni, most már tisztítható a fedőkő és a lyukas kő is, mint ahogy fürcsi után a csapágylemez lyukas kövei is:
A billegő alsó köve is hasonló fedőkö rögzítéssel került kialakításra, mint ahogy a billegő hídján is kivitelezték:
A szétszerelt, tisztított állapot:
Mehet az összeszerelés, a korai zsebórákhoz hasonlóan, a gátkeréknek külön hídja van, itt már visszakerült a shaton foglalatos külön híd:
Néhány szó a külső centrálkerekes megfejtésről. Elég érzékeny a szerkezet ezen része, mivel a kerék szinte mondhatni, hogy egy oldalon van csapágyazva. A Tissot-nál elég vékony csapra van felszúrva, nehéz levenni, mivel nincs fogás rajta, és nehéz felrakni is, hogy utána síkban fusson, általában kóvályog a helyén. Ennél a szerkezetnél egy kicsit szerencsésebb volt a helyzet, mert a keréknek csináltak egy csövet, és a csap is elég vastag, amire fel kell szúrni.
A képen a legfelső kövön bukkan ki a csap, amire fel kell szúrni. A kis réz rugólemez pedig a másodperc tengely feszítését biztosítja. Az alábbi képen már felkerült a kerék és a tengely is:
Végül a híd és a járat is elfoglalta rendeltetési helyét, jöhet a beszabályozás, és az időközben a krómozó műhelyből visszakerült tok összeszerelése.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése