2015. március 21., szombat

Eterna S852 felújítása

Úgy néz ki, ez az érdekesebb órák hava, megint egy picit nem "hagyományos szerkezetű óra került a kezeim közé. Egy szép nagy Eterna karóra érkezett hozzám, az 1940-es évekből, restaurálásra. A tulajdonosa által készített fotó, fellelési állapotában:



A benne található S 852-es szerkezet egy külső centrálkerekes szerkezet. A kerekek hídján, kívülről helyezkedik el a központi másodperckerék tengelyét meghajtó fogaskerék. Anno a Tissot-Omega házasság alatt születtek ilyen külső centrálkerekes werkek, illetve a németek is kísérleteztek vele GUB-UMF Ruhla vonalon. 
Másik érdekessége, hogy a kilincskerék nem a motorrugó hídján kívül van, hanem alatta, a közkerék a motorrugó ház és a kilincskerék között fut.
És még egy érdekessége, maga a billegő. Az ütésbiztosítás nélküli billegők fedőköve általában alulról bontható, a billegőkerék levételét követően. Ennél a szerkezetnél viszont felülről bontható, a billegőhíd tetején található két kis csavar oldásával. Mivel a hajszálrugókulcs is jön vele, ezért először itt is a billegőkereket kell levenni a hídról, és csak utána szabad lebontani a fedőkövet:




Ahogy Stahl Judit mondaná, így ni, most már tisztítható a fedőkő és a lyukas kő is, mint ahogy fürcsi után a csapágylemez lyukas kövei is:


A billegő alsó köve is hasonló fedőkö rögzítéssel került kialakításra, mint ahogy a billegő hídján is kivitelezték:



A szétszerelt, tisztított állapot:



Mehet az összeszerelés, a korai zsebórákhoz hasonlóan, a gátkeréknek külön hídja van, itt már visszakerült a shaton foglalatos külön híd:


Néhány szó a külső centrálkerekes megfejtésről. Elég érzékeny a szerkezet ezen része, mivel a kerék szinte mondhatni, hogy egy oldalon van csapágyazva. A Tissot-nál elég vékony csapra van felszúrva, nehéz levenni, mivel nincs fogás rajta, és nehéz felrakni is, hogy utána síkban fusson, általában kóvályog a helyén. Ennél a szerkezetnél egy kicsit szerencsésebb volt a helyzet, mert a keréknek csináltak egy csövet, és a csap is elég vastag, amire fel kell szúrni. 


A képen a legfelső kövön bukkan ki a csap, amire fel kell szúrni. A kis réz rugólemez pedig a másodperc tengely feszítését biztosítja. Az alábbi képen már felkerült a kerék és a tengely is:


Végül a híd és a járat is elfoglalta rendeltetési helyét, jöhet a beszabályozás, és az időközben a krómozó műhelyből visszakerült tok összeszerelése.

To be continued....

Update: Még adós voltam a készre szerelt állapot képeivel, végre szakítottam most egy kis időt, hogy feltöltsem:





 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons