2015. november 29., vasárnap

Poljot Aviator Cal. 3105 service

Legfrissebb munkám egy Poljot Aviator leszervizelése, ismeretlen az előélete. Mint ahogy számomra ismeretlen volt a werk is, majdnem azt adtam eme bejegyzésem címének, hogy Poljot Aviator Cal. XXXX. Egy darabig kellett kutakodnom, hogy mi is lehet ez a szerkezet, mert nincs jelezve sehol, míg végül google barátom segített. Huncut volt, mert ő sem akarta rögtön elárulni, hiába klampíroztam be, hogy Aviator, feszt a chronokat ajánlgatta nekem, s ha találtam is egy-egy sima kézi húzósat, akkor sem volt jelezve a werk típusa. Miután én is nehezen találtam rá, így gondoltam bemutatom ezt a szerkezetet, hátha érdekel még valakit, rajtam kívül. Kedves olvasó, íme a Poljot 3105, kedves Poljot 3105, íme az olvasó!
Na, de ne rohanjunk előre, nézzük az óra megjelenését. Nagy, robosztus, szálrahúzott tokot álmodtak meg neki, dátumnagyítós lencsével:



 
Egész komoly óra hatását kelti, a számlap egész szép kidolgozású. A hátlapot kinyitva elénk tárul a werk, amihez most erős képzelő erő szükséges, mert elfelejtettem lefényképezni, s most már este van, de ígérem, pótolom. Egy nagy fehér műanyag szerkezettatrtó gyűrű pozícionálja a tokban a werket. A tokból kivéve, számlapot lebontva, elénk tárul a naptárrész:


Elég zárt a cucc, s nem is bonyolították túl, viszonylag könnyen szerelhető. A leszorító lemezt levéve jól látható, hogy egy, a Certináknál annó használt naptártárcsa léptető excenteres kerékhez hasonló léptető kereket kapott. Személy szerint nem szeretem, a Certináknál is típus hiba, és persze nem is lehet kapni, mert könnyen kifekszik a kerékben furfangosan elhelyezett hajlított lemezke. Alatta foglal helyet a naptártárcsa ugarsztó rugócska, és a karja:



Igazándiból a naptártárcsa ugrasztó karját a lustább órásoknak nem kellene kivennie, szervizelés szempontjából nincs jelentősége, mert a mosógép bőven kimossa, azonban az orosz gondoskodott róla, hogy mindenképp le kelljen venni. Ezen kar alá helyezte el a billegő alsó csapágyazását, így a kar kivétele nélkül nem lehetne kibontani az incabloc rugót:


A kis zeeger gyűrűhőz hasonló rögzítő lemezke kivételével már jön is a kar le, még levesszük a számlap távtartó gyűrűjét, a negyedes kereket, s már mehetünk is a másik oldalra. Gyors kikaptam a billegőt, hogy hátha látni valami caliber számot, de semmi, csak egy Poljot jel árválkodik ott:


Én nem tudom, az oroszok hosszabb távra terveztek, vagy mi vezérelhette őket, mert a billegő alatt két hézagoló  lemezkét is elhelyeztek, hogy a későbbiekben, ha kopik a billegő csapja, akkor lejjebb lehessen vinni a hidat. Viszont a végén nekem túlzónak tűnt, mert így nagyon nagy volt a billegő levegőjátéka, és nem is volt szép a képe Horometeren. Úgy, ahogy van, a végső összeszerelésnél, és beszabályozásnál végül kihagytam mindkét lemezt, teljesen felesleges bele. A szerkezet egyébként olyan befejezetlennek tűnik nekem, tele van felesleges furatokkal. Tudniillik, ez a Poljot 3133-as chronograph szerkezet alap werkje lenne, egyedül a gátkerék hídján módosítottak, hogy valahogy mutasson. Viszont akkor nem kellett volna a chrono résznek kialakított sok felesleges furattal sem átlyuggatni a hidat, ementálit csinálni belőle. Olyan, mint a Roamer MST szerkezeteinél a kézi húzós meg az automata werk közti különbség, ott is csak egyszerűen lehagyták róla az automatikát, de a kialakítása megmaradt, bármikor ráépíthető lenne. Ezeknek a werkeknek nem való a nyitott hátlap. :-) Egyébként van szebben finishelt verziója is ennek a 3105-nek, de ebbe az órába ez jutott.
Mint látható, a motorrugónak nincs külön hídja, egyben van a kerekek hídjával. Illetve két kereket, a gátkereket, és a kismásodperc kereket külön híd alá tették:

 
 A közkerék csapágyazása érdekes módon van megoldva, mert az alulról is kapott egy külön hidat. Csak ezen híd kibontása után adja oda a másodperc kereket:




Egyébként érdekes módon, a motorrugó alatti csapágylemez részen egy 3-as bele van karcolva a csapágylemezbe, pedig biztosan én bontottam szét először ezt a werket. Vajon mit jelölhettek vele Jurij Levenbergék, amikor összerakták? Csak egy hármas osztályzatot kapott? :-) Én amúgy csak 2-es adnék neki legszívesebben, valahogy nem tetszett annyira ez a werk. Lehet, érezte is, mert bosszút állt, az incabloc rugókat kétszer is ki kellett bontanom, és kétszer kimosni a lyukas köveket, pedig nagyon alaposan kitakarítottam, a billegő csapokat is körültekintően eldörgöltem, mégsem akart egyformán járni a két oldalán, pár másodperc volt közte. Érdekes módon, nem egyforma az alsó és a felső inabloc rugó, az alsó a szokásos Poljotéknál alkalmazott rugó, a felső pedig a Glashüttéknél használatos, sima párhuzamos szárú rugó, persze egyik sem a svájci licences kinyitható, mindkettőt ki kell venni. De végül csak én győztem, most már egyformán jár mindkét oldalán, 300 fok közeli lengésszöggel, 21600-as lengésszámmal!


Hát ő lett volna a Poljot 3105, köszönjük szépen a figyelmet!
 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons