Mivel elsősorban vintage órákkal foglalkozom, és tudom, hogy
sokan gyűjtik ezeket az 1970-es évek előtt gyártott órákat, így most elsősorban
nekik próbálom összeszedni, hogy mire érdemes odafigyelni, használt óra
vásárlásnál.
Ez a szösszenet elsősorban személyes megtekintéssel egybekötött vásárlásra vonatkozik, piacokon, vásárokban, esetleg személyes átvétellel egybekötött internetes vásárlásokra, mert kép alapján, netről nem lehet ezeket a dolgokat megállapítani. Anno nem igazán hamisították az órákat, kivéve az olasz Omega másolatokat, így igen kicsi az esély, hogy hamisított órába fussunk bele, ettől kevésbé kell tartani. Legjobban a kopásoktól kell tartani, mert ilyen idősebb óráknál nem ismert az előélet, és régen nem hangsúlyozták a kb. 5 évenkénti szerviz fontosságát.
Na, nézzük sorjában, mit érdemes megnézni, ellenőrizni, használt óra esetén. A legjobb, ha úgy találkozunk az órával, hogy nem jár, nincs felhúzva. Ekkor azt szoktam csinálni, hogy a kezembe veszem, és picit megmozgatom, „shakelem” az órát. Ha ekkor könnyedén megindul a másodpercmutató, és nem is áll meg azonnal, az azt jelenti, hogy a billegő nincs nagyon besülve. Ezután érdemes húzni rajta párat, hogy kiderüljön, nem törött-e a motorrugó. Automata óra esetében nem derül ki mindig, mert ha csak a legvégéből van letörve egy kicsi, azt még így nem fogjuk érezni, sajnos sok eladó nem szereti, ha felhúzzák az óráját. Ha van lehetőségünk, akkor természetesen húzzuk fel teljesen, de ha már egy párat sikerül rajta húzni, mielőtt ránk szól az eladó, már az is fél siker. :-) Ha sikerült járásba hozni, hallgassuk meg a hangját, számlappal felfelé is, és lefelé is. Mindkét oldalán egyenletesen kell járnia. Ha egyéb hangot hallunk valamelyik oldalán, pl. becsilingel, vagy dadogva jár, akkor bizony azzal a billegővel foglalkozni kell, le kell alkudni a vételárból. Ez akár egész költséges is lehet, mert ha elkopott a billegő csapja, az már nem olcsó dolog. Ha túl vagyunk a járás vizsgálaton, fogjuk meg a koronát, és mozgassuk meg fel-le. Erre azért van szükség, mert a csapágylemezben van csapágyazva a felhúzó tengely, és ha nem volt kenve normálisan, úgy ki tud kopni a csapágyazása, hogy képes a kezünkbe maradni a felhúzó tengely. Ha nagyon mozog, lötyög, akkor azt az órát tegyük is le, mert sok esetben javíthatatlan. Kisebb mértékű kopás még orvosolható, igaz nem esztétikus javítással, de nagyobb már nem. Ha már ki van húzva a felhúzó tengely, akkor ellenőrizzük le a mutató állítást is. Ha nehezen lehet tekerni, túl szoros, akkor valószínűleg csak száraz a kuplung, ezen viszonylag könnyebben lehet segíteni. Ha viszont túl könnyen lehet tekerni. akkor a kuplung ki van kopva. Elég sok típusnál ezen is lehet segíteni, mert lehet összébb nyomni a negyedes keréken, azonban vannak olyan típusú kuplung megoldások, pl. Slava, Doxa 103, Omega egyes típusai, stb., aminél ha kikopik, nem lehet rajta állítani, mert csak három körömmel kapaszkodik a kerekünk a negyedes kerékhez. Ez csak cserével orvosolható, ami szintén költségesebb.
Dátumos óra esetén ellenőrizzük a dátumváltás helyes működését is. Öregebb óráknál típus hiba, hogy eltörik a szotoar (setting lever spring). Ez azzal jár, hogy a felhúzó tengelyt ellenállás nélkül lehet a helyére visszatolni, mutatóállításból. Szinte magától beesik a helyére kis érintésre. Ezzel a problémával együtt lehet élni, azonban vannak olyan típusok, amelyeknél olyan erős a váltókar rugója, hogy egészséges szotoar nélkül nem fogjuk tudni rendeltetésszerűen használni az órát.
Még a tokot érdemes megvizsgálni, régen leginkább réz ötvözetekből készültek, amelyek nikkelezésre, majd krómozásra kerültek. ha csak a bevonat van megkopva, könnyedén felújítható, azonban érdemes mindig megvizsgálni a tokfüleket. Szeretnek elkopni alulról, és veszélyesen közel kerülhet a fül aljához a rugós stiftek furata. A tok felújítás során, fel is kell csiszolni a tokot, és ha itt a fülnél nem marad falvastagság, át fog szakadni. Ez is javítható, de alkualap. Spiáterből is készültek tokok, ezeket onnan lehet megismerni, ha lekopott a króm réteg, hogy matt színű. Ezek a tokok nem javíthatóak, óvatosan lehet csak felújítani is őket. Kiszakadt, törött füles spiáter tokozású órát ne vegyünk meg.
Egyébként egy órához szinte minden alkatrészt be lehet szerezni, de a legnehezebb a tokot, mert minden méretének stimmelnie kell. Szerintem összeszedtem a leglényegesebb dolgokat, ha valami még eszembe jut, vagy valaki másnak, kiegészítem.
És ami még fontos, ismeretlen előéletű használt órát mindenképpen szervízeltessünk le, még ha látszólag pontos is, mert különben visszafordíthatatlan károkat okozhatunk a szerkezetben, ha így járatjuk.
Köszönöm a figyelmet!
2 megjegyzés:
Köszönöm a blog bejegyzéseidet, írásaidat. Most egyszerre mind a 19 írásod elolvastam és nagyon élveztem, szórakoztatónak és egyben tanulságosnak is találtam.
Nagyszerű látni, ahogyan megmented a sorsukra maradt, kopott, vagy működésképtelen órákat, ill. szerkezeteiket és újra életre kelnek a kezeid által. Úgy gondolom, ezek a mechanikus szerkezetek nem csak szüleinket, és nagyszüleinket de azt hiszem még bennünket is túlélnek egy kis odafigyelés mellett.
Mégegyszer gratulálok kedves Dzsana az írásokhoz, és várjuk a folytatást...... :)
O, köszönöm kedves szavait! :-)
Fontos a pozitív visszajelzés.
Megjegyzés küldése