2016. január 19., kedd

1950-es Vintage Marvin Cal. 560 felújítása

A mai témánk egy, az 1950-es években gyártott, az akkori korban nagy tokozásúnak számított 37 mm-es tok átmérővel rendelkező Marvin karóra. A tokban a jól ismert, és eléggé elterjedt 560-as kaliber hajtja meg a mutatószettet. Mára már eléggé lepusztultak ezek az órák, nagyon ritkán lehet szép állapotút találni. Az óra tulajdonosa látta korábbi munkáimat, és elgondolkodott rajta, hogy érdemes lenne felújítani, így elküldte hozzám. Ennek a példánynak is eléggé megrágta az izzadság a tokját, valamint a korona alatt kissé megkopott a tok, a sok felhúzástól. Ebből lehet következtetni, hogy egykoron mindennapos használatban volt az óra. A tokon nem sok nikkel meg króm maradt, s eléggé kráteres:









Lássunk hát neki. Először mindig a szerkezettel szoktam kezdeni, mert ez jelenti a legkevésbé látványos átalakulást, és ha véletlenül annyira rossz állapotban lenne a szerkezet, hogy nem érné meg felújítani, akkor még le lehet fújni a történetet. Megszabadítottam hát a tokjától a werket. A számlapon a lakkréteg teljesen elöregedett, és felhólyagosodott, de a mutatószett aránylag szépen megmaradt.




A számlapot levéve nem ér meglepetés, mint ahogy az ilyen öreg Marvinoknál és Doxáknál lenni szokott, ennél is törött a szotoár. Lassan az a meglepetés, ha ezeknél nem törött. Szerencsére sokat nem befolyásol, mert a váltókar rugója nem túl erős, így kint marad mutatóállításban a felhúzótengely, és nem esik vissza a helyére.




Az órakereket, és a negyedes kereket levéve, ellenőrzöm a közkerék lógását. Ez azért fontos, mert nem kövezett a csapágyazása, és ha kikopik, az nem egészséges, nem fog síkban futni a mutatószett. Ahogy szédeleg a kerék, úgy a mutatók is fognak, és felszántják a számlapot. Csipesszel megfogva, elég nagy a lógása, ezt bizony össze kell húzni. A képet kinagyítva, szinte látni a rést a cső és a csapágy közt.



A szerkezetet megfordítva, a járat kivételen után ellenőrzöm a kerékrendszer futását. Őnála egészségesnek tűnik. A kilincskereket levéve, ellenőrzöm a motorrugó csapágyazásának kopottságát is. A rugómagba bedugva valamit, ebben az esetben csipeszt, megmozgatom jobbra-balra. Most jó, azonban látszik, hogy valaki már korábban összehúzta a csapágyat.




A szerkezet koszosságáról árulkodik, hogy a kerekek hídja az egyik kereket hozta magával, úgy beleszáradt az olaj, hogy beleragasztotta a csapját a lyukas kőbe, úgy kellett kitessékelni.




Még tisztítás előtt kell elvégezni a központi kerék csapágyazásának összehúzását. Ehhez előbb a váltókereket is le kell szerelni, nehogy megnyomorítsa a szegecselő.




A megfelelő szegecselőfejet kiválasztva, összehúzom a csapágyat.




Mindig kisebb méretűre kell összehúzni, mint a kívánt méret, mert nem központosan fogja összehúzni a szegecselőfej. Ezután fel kell dörzsárazni a kívánt méretre.



Nem biztos, hogy elsőre sikerül eltalálni a jó méretet, a kereket bele kell próbálgatni a helyére, a hídjával együtt, és ellenőrizni a lógást.




Most már megfelelőnek találtam, jöhet a tisztítás, mosás, csap polírozások, stb.




Összeszerelve a kerékrendszert, porpumpával megfújva, könnyedén elforog, elfogadható lett a csapágy összehúzása. Nem szorul, nem lóg, mehet az emergiatároló és a járat a helyére.




A mű elkészült, a gép forog, az alkotó pihen.
 



Horometeren is szépen teljesít, jól szabályozható, és megfelelőek a paraméterei. Most már kezelésbe lehet venni a tokot. Mint ahogy a bevezetőben is említettem, lesz vele munka rendesen.







Maratás, csiszolás, majd végül finom polírozási munkafázisokat követően, előkészítettem a tokot a nikkel és a króm fürdőre. Közben nem tudok fényképezni, mert ez egy nagyon koszos meló.




Most már csak el kell küldenem a krómozóműhelybe, valamint a számlapot Pista barátomhoz felújításra. Még így félkész állapotban is jobban mutat már annál, mint ahogy elindultunk.




Ha visszakapom a lapot és a tokot, természetesen majd lesz egy update, megmutatom a végeredményt is.

To be countinued..... 

UPDATE, ezzel még tartoztam, ageredmény:







 

4 megjegyzés:

nagyon tetszik így fekete számlappal, szebb az előzőnél...
Gratulálok a korrekt munkájához! csuti

szebb a fekete számlappal, és a bőrszíj is sokat dob rajta!
Gratulálok a korrekt munkához! csuti

Megjegyzés küldése

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons