A tegnapi és a mai nap egy Poljot Sturmanskie Chronograph volt terítéken, mert nem működött a chronograph rész. Nemzetközi oldalakon nevezik Aviatornak, Air Force Navigátornak, Military Watch-nak, szóval szegénykémnek elég sok beceneve van. Mindenesetre nekem a kedvenc szovjet chronom, van is a magán gyűjteményemben jó pár darab belőle. Na de most koncentráljunk a kis betegre.
Látni a werken szabad szemmel is, hogy nem mostanában volt szervizelve. A hajszálrugó is alig lélegzett, így jobbnak láttam egy teljes szerviz alá vetni, mielőtt a stopper résszel kezdek foglalkozni. Hátha nem is kell majd neki külön törődés, és egyszerűen csak a kosz miatt nem működik rendesen. Kitessékeltem hát a tokból, a karcos plexi alatt egész szép állapotú lap rejtőzött:
Szovjet létére, viszonylag egyszerű, jól szerelhető naptárrész bújik meg a lap alatt:
A csapágylemezről lebontva mindent, rámehetünk a werk felőli oldalra. Egy saját gyártású Poljot 3133-as kaliber található benne, amelyet a szovjetek a svájci Valjoux 7734-es werkről másoltak le. Igen nagy a hasonlóság köztük:
Először a járatot bontom ki, majd a szívtárcsa és a percgyűjtő kerekének a hídját veszem le:
Ezután az indító és a stop kart bontom le, majd alattuk bújik meg a chrono híd csavarjai:
A Chrono híd szépen lejön egyben, és ekkor eljutunk egy normál hagyományos Poljot 3105-ös kaliber szintjére, mint amilyet egy korábbi posztomban bemutattam már.
Ezután már csak a perc kerék csapjáról kell lehúzni a kereket, és mehet tovább a bontás, s végül mehet minden a mosóba. Na jó, nem minden, a számlap meg a naptártárcsa nem, ja meg a foszforozott mutatók sem. :-)
Összeszerelés a szétszerelés ellentétes művelete. :-)) Ha összeáll az alapwerk, igaz, a chrono hídja felkerült, de már ekkor beszabályozom az alapwerket, hogy lássam, minden rendben van-e. Innen még mindig egyszerűbb visszabontani, ha valami van, de nem, szerencsére minden paramétere tökéletes.
Visszakerül a szívtárcsa és a percgyűjtő kereke is, majd a közös hídjuk is. Tökéletes az összhang, minden síkban van, minden hajt mindent. Felcsillan a remény, hogy jó lesz a stopper rész is:
Végül helyére kerül a stoppert mozgató mechanizmus is:
Most már mehet össze a naptárrész is, számlap, mutatók, s jöhet a főpróba. Tádám, a stopper rész is kiválóan működik, szerencsémre csak koszos volt, ennyit jelent egy sima tisztítás. Kicsit optikailag is kicsinosítottam, most már régi fényében ragyog:
Köszönöm a figyelmet!
Dzsana
2 megjegyzés:
A többi írásodhoz hasonlóan ez is nagyon klassz, bár sajna nem mindent értek még belőle, de már a postán van a szakkönyvem a témában :-)
Gratulálok ehhez is!
Köszönöm szépen! Én is elolvasgattam pár szakkönyvet. :-)
Megjegyzés küldése