Egy
újként vásárolt Wostok Komandirskie automata karórával nyitom meg a
2016-os év bejegyzéseit. A tulajdonosa két hónapig várt rá, mire végre
becsöngetett hozzá a postás, gondolom kétszer. :-) Nagy boldogan bontja
ki a pakkot, s használatba venné az órát, de szegénykémet igen nagy
csalódás érte, ugyanis nem bírta életre kelteni az órát. Beutalta hát
hozzám, hogy ne kezdje előröl a két hónapos tortúrát az internetes
bolttal. Az óra valóban újszerűnek tűnik, elől-hátul fólia:
A
hátlapot levéve, elénk tárul a saját Wostok 2415.12-es automata
szerkezet. A tokot shake-elve, a billegő szabadon mozog, azonban a
kerékrendszer beállt, mint a gerely, meg sem moccan.
Kiveszem
hát a járatot, hogy megnézzem, lefut-e a kerékrendszer, de semmi,
megmakacsolta magát. Gondoltam besült, régóta raktáron lehetett, s az
olaj megadta magát.
Nincs
mese, szét kell szedni. Feszültségmentesítem hát, nehogy a szétszedés
közben mégiscsak meggondolja magát, s mozgásba lendüljön a szerkezet, s
eltörjenek a csapok, vagy elszálljanak a kerekek. Kivettem hát a tokból,
s a mutatószett és a számlap eltávolítása következett. A másodperc
mutató keményen ragaszkodott a 40. másodperchez, beágyazta magát ebbe a
pozícióba az egész werk.
Ez
az óra nem dátumos, de a számlap alatt megtalálható a naptár egy része.
Már csak a dátumtárcsa kellene, a továbbító kereke, és a naptártárcsa
ugrasztó rugócska a karjával:
Ezután
a szokásos sorrendben szétborítottam a szerkezetet. Annyit
tapasztaltam, hogy az egész szerkezet teljesen patika, olyannyira, hogy
úgy tűnik, amikor összehányták, elfelejtették ellátni kenőanyagokkal. A
billegő fedőkövei is teljesen szárazak voltak, a kerekeknél sem láttam
olajat, a felhúzó rész is teljesen zsírmentes volt, sőt, még a motorrugó
házban sem találtam nagy rendetlenséget, így nézett ki mosás előtt:
Így
nem tudtam másra vélni a sztrájkját, mint hogy egyszerűen nem volt
kenése az órának, és így nem volt hajlandó felvenni a munkát. Ebben az
esetben még csak azt se mondhatjuk, hogy besült, mert nem volt minek
besülnie. Bár lehetett volna arra következtetni hogy nem állhatott
sokáig raktárban, mert emberünk két hónapot várt rá. Ezek szerint így is
sietve dobták össze neki, s a nagy kapkodásban kimaradt az olaj.
Elpucoltam hát, biztos ami biztos, kiterítettem, átvizsgáltam a
kerekeket és a köveket, és miután nem találtam semmi rendellenességet,
nekifogtam hát összerakni.
Miután
a kerékrendszer és a motor a helyére került, a csapok beolajozása után
jött az első teszt. A kerékrendszer a járat nélkül gyönyörűen lefutott,
és ahogy a tankönyvben le van írva, a lefutás végén gyönyörűen
megforgott visszafelé, nem is keveset. Készítettem is erről egy
videofelvételt, de sajnos a gépre töltés után vettem csak észre, hogy
igen silány minőségű lett, mostanában a gépem nem mindig találja a
fókuszt. Egy újabb videó elkészítéséért most már nem szedném szét újra,
de fogadjuk el, hogy így volt. :-)) Végül a járat is a heylére került,
és gyönyörűen elkezdett dolgozni.
Összerámoltam
hát az automatika részét is, és beleköltöztettem a házikójába.
Felcsatoltam a kezemre, most tesztelés alatt van, de nagyon úgy tűnik,
hogy egyszerűen csak kenőanyag hiányos volt az új óra. Hiába na, emberek
rakják össze, tévedni pedig emberi dolog. Az eset pikantériája, hogy
közben érkezett hozzám egy másik automata Wostok is, szintén újként
vásárolva, és az emberünk szerint, különböző pozíciókban jelentős
járáseltérés van. De az övé legalább jár! :-) Hát nem tudom, mit
csinálnak abban a faktúrában, ahol összepakolják őket, kíváncsi leszek a
másikra is, de ezt ne a Wostok óra hibájának rójuk fel, hanem az ott
dolgozók hibájának. Ezek után lehet, érdemes lenne minden újként
vásárolt Wostokot egy 0 revíziónak alá vetni, nem tudom, csak magamban
gondolkodok, és kihallatszik...
Köszönöm a figyelmet!
UPDATE!
Közben megnéztem a másik említett Wostok automatát is, amely szintén újként lett vásárolva.
Erre ugye az volt a panasz, hogy a különböző pozíciókban jelentős a járáseltérése, valamint a naptár időnként akad. Mielőtt nekiestem volna, feltettem őt is Horometerre, s valóban a két oldala közt 10-20 fok eltérés volt a lengésszögek közt, és egy kicsit keveselltem is. Továbbá a járása sem volt stabil, mert a járáseltérés vánszorgott 10 másodperces intervallumban.
Szétszedtem hát ezt is, és ugyan azt tapasztaltam, mint a másiknál, nincs kenőanyag sehol. A felhúzórész teljesen tiszta, sehol egy gramm zsír:
A kerekek hídján, belülről a köveken szokott látszani olaj nyoma, de itt semmi, és a motorrugó is teljesen tiszta volt. Szétborítottam azért, kipucoltam, és összepakoltam.
A tisztítás, vagy talán inkább az olajozás megtette a hatását, egyből más képet mutat:
Azt már nem is merem mondani, hogy van még két vadonat új ilyen Wostok itt....., meglátjuk.
UPDATE!
Közben megnéztem a másik említett Wostok automatát is, amely szintén újként lett vásárolva.
Erre ugye az volt a panasz, hogy a különböző pozíciókban jelentős a járáseltérése, valamint a naptár időnként akad. Mielőtt nekiestem volna, feltettem őt is Horometerre, s valóban a két oldala közt 10-20 fok eltérés volt a lengésszögek közt, és egy kicsit keveselltem is. Továbbá a járása sem volt stabil, mert a járáseltérés vánszorgott 10 másodperces intervallumban.
Szétszedtem hát ezt is, és ugyan azt tapasztaltam, mint a másiknál, nincs kenőanyag sehol. A felhúzórész teljesen tiszta, sehol egy gramm zsír:
A kerekek hídján, belülről a köveken szokott látszani olaj nyoma, de itt semmi, és a motorrugó is teljesen tiszta volt. Szétborítottam azért, kipucoltam, és összepakoltam.
A tisztítás, vagy talán inkább az olajozás megtette a hatását, egyből más képet mutat:
Azt már nem is merem mondani, hogy van még két vadonat új ilyen Wostok itt....., meglátjuk.
6 megjegyzés:
Tisztelt Dzsana!
Ez mennyire megszokott jelenség a Wostok óráknál?
Lehetséges az, hogy a működő példányok is hasonló kenőanyag hiánnyal küzdenek, csak éppen járnak és a tulajdonos eszébe sem jut, hogy valami nem stimmel az órájával? A -20/+60s pontosság eléggé tág határ, az is lehet, hogy fel sem tűnik sokaknak.
Lehet azt tudni, hogy a tulaj honnan vásárolta az órát? (Ha nem publikus, jöhet magánban is.)
Kedves Zoltán! Mint ahogy a szösszenetből is kiderül, nem szabad általánosítani, lehet, hogy csak egyedi esetről van szó. De valóban elképzelhető az is, amit Ön mond. Én mindenesetre azt mondom, hogy amit gyárilag megadnak járáseltérésre, az nagyon nagy intervallum, ha nem pontos az óra, akkor mindenképpen gyanakodni kell. Ezt a példányt is 5 másodperc alá sikerült belőnöm, ha neme sikerül, akkor a gyárban is sikerülni kellene. Üdvözlettel: János
Én is gondolkodom egy Amphibia vásárlásán, de akkor (biztos, ami biztos alapon) érdemes az új órát is egy nullrevízióra elküldeni a "Dzsana wellness centrumba".
:-)) Ezt nem mondom, de érdemes rá odafigyelni, ha jelentős járáseltérése van, akkor el kell gondolkodni rajta.
Akkor ez olyan, mint a Dacia volt anno? Használat előtt szétszed, összerak, csavarmeghúz, stb? A régebben készült (pl. 1985-ben kiadott, WW2 End emlékére kiadott) szerkezet is ilyen slendriánul lehetett összerakva?
Azok még nem, ezek az új összeszerelésűek ilyenek, azóta már többel is találkoztam.
Megjegyzés küldése