2016. január 16., szombat

Wostok Komandisrkie Automatic "0" service.

Egy újként vásárolt Wostok Komandirskie automata karórával nyitom meg a 2016-os év bejegyzéseit. A tulajdonosa két hónapig várt rá, mire végre becsöngetett hozzá a postás, gondolom kétszer. :-)  Nagy boldogan bontja ki a pakkot, s használatba venné az órát, de szegénykémet igen nagy csalódás érte, ugyanis nem bírta életre kelteni az órát. Beutalta hát hozzám, hogy ne kezdje előröl a két hónapos tortúrát az internetes bolttal. Az óra valóban újszerűnek tűnik, elől-hátul fólia:





A hátlapot levéve, elénk tárul a saját Wostok 2415.12-es automata szerkezet. A tokot shake-elve, a billegő szabadon mozog, azonban a kerékrendszer beállt, mint a gerely, meg sem moccan.




Kiveszem hát a járatot, hogy megnézzem, lefut-e a kerékrendszer, de semmi, megmakacsolta magát. Gondoltam besült, régóta raktáron lehetett, s az olaj megadta magát.




Nincs mese, szét kell szedni. Feszültségmentesítem hát, nehogy a szétszedés közben mégiscsak meggondolja magát, s mozgásba lendüljön a szerkezet, s eltörjenek a csapok, vagy elszálljanak a kerekek. Kivettem hát a tokból, s a mutatószett és a számlap eltávolítása következett. A másodperc mutató keményen ragaszkodott a 40. másodperchez, beágyazta magát ebbe a pozícióba az egész werk.




 Ez az óra nem dátumos, de a számlap alatt megtalálható a naptár egy része. Már csak a dátumtárcsa kellene, a továbbító kereke, és a naptártárcsa ugrasztó rugócska a karjával:




 Ezután a szokásos sorrendben szétborítottam a szerkezetet. Annyit tapasztaltam, hogy az egész szerkezet teljesen patika, olyannyira, hogy úgy tűnik, amikor összehányták, elfelejtették ellátni kenőanyagokkal. A billegő fedőkövei is teljesen szárazak voltak, a kerekeknél sem láttam olajat, a felhúzó rész is teljesen zsírmentes volt, sőt, még a motorrugó házban sem találtam nagy rendetlenséget, így nézett ki mosás előtt:




Így nem tudtam másra vélni a sztrájkját, mint hogy egyszerűen nem volt kenése az órának, és így nem volt hajlandó felvenni a munkát. Ebben az esetben még csak azt se mondhatjuk, hogy besült, mert nem volt minek besülnie. Bár lehetett volna arra következtetni hogy nem állhatott sokáig raktárban, mert emberünk két hónapot várt rá. Ezek szerint így is sietve dobták össze neki, s a nagy kapkodásban kimaradt az olaj. Elpucoltam hát, biztos ami biztos, kiterítettem, átvizsgáltam a kerekeket és a köveket, és miután nem találtam semmi rendellenességet, nekifogtam hát összerakni.




Miután a kerékrendszer és a motor a helyére került, a csapok beolajozása után jött az első teszt. A kerékrendszer a járat nélkül gyönyörűen lefutott, és ahogy a tankönyvben le van írva, a lefutás végén gyönyörűen megforgott visszafelé, nem is keveset. Készítettem is erről egy videofelvételt, de sajnos a gépre töltés után vettem csak észre, hogy igen silány minőségű lett, mostanában a gépem nem mindig találja a fókuszt. Egy újabb videó elkészítéséért most már nem szedném szét újra, de fogadjuk el, hogy így volt. :-)) Végül a járat is a heylére került, és gyönyörűen elkezdett dolgozni.




Összerámoltam hát az automatika részét is, és beleköltöztettem a házikójába. Felcsatoltam a kezemre, most tesztelés alatt van, de nagyon úgy tűnik, hogy egyszerűen csak kenőanyag hiányos volt az új óra. Hiába na, emberek rakják össze, tévedni pedig emberi dolog. Az eset pikantériája, hogy közben érkezett hozzám egy másik automata Wostok is, szintén újként vásárolva, és az emberünk szerint, különböző pozíciókban jelentős járáseltérés van. De az övé legalább jár! :-) Hát nem tudom, mit csinálnak abban a faktúrában, ahol összepakolják őket, kíváncsi leszek a másikra is, de ezt ne a Wostok óra hibájának rójuk fel, hanem az ott dolgozók hibájának. Ezek után lehet, érdemes lenne minden újként vásárolt Wostokot egy 0 revíziónak alá vetni, nem tudom, csak magamban gondolkodok, és kihallatszik...

Köszönöm a figyelmet! 

UPDATE!

Közben megnéztem a másik említett Wostok automatát is, amely szintén újként lett vásárolva.



Erre ugye az volt a panasz, hogy a különböző pozíciókban jelentős a járáseltérése, valamint a naptár időnként akad. Mielőtt nekiestem volna, feltettem őt is Horometerre, s valóban a két oldala közt 10-20 fok eltérés volt a lengésszögek közt, és egy kicsit keveselltem is. Továbbá a járása sem volt stabil, mert a járáseltérés vánszorgott 10 másodperces intervallumban.




 
 Szétszedtem hát ezt is, és ugyan azt tapasztaltam, mint a másiknál, nincs kenőanyag sehol. A felhúzórész teljesen tiszta, sehol egy gramm zsír:


 
  
A kerekek hídján, belülről a köveken szokott látszani olaj nyoma, de itt semmi, és a motorrugó is teljesen tiszta volt. Szétborítottam azért, kipucoltam, és összepakoltam.




A tisztítás, vagy talán inkább az olajozás megtette a hatását, egyből más képet mutat:



Azt már nem is merem mondani, hogy van még két vadonat új ilyen Wostok itt....., meglátjuk.

  

6 megjegyzés:

Tisztelt Dzsana!

Ez mennyire megszokott jelenség a Wostok óráknál?
Lehetséges az, hogy a működő példányok is hasonló kenőanyag hiánnyal küzdenek, csak éppen járnak és a tulajdonos eszébe sem jut, hogy valami nem stimmel az órájával? A -20/+60s pontosság eléggé tág határ, az is lehet, hogy fel sem tűnik sokaknak.

Lehet azt tudni, hogy a tulaj honnan vásárolta az órát? (Ha nem publikus, jöhet magánban is.)

Kedves Zoltán! Mint ahogy a szösszenetből is kiderül, nem szabad általánosítani, lehet, hogy csak egyedi esetről van szó. De valóban elképzelhető az is, amit Ön mond. Én mindenesetre azt mondom, hogy amit gyárilag megadnak járáseltérésre, az nagyon nagy intervallum, ha nem pontos az óra, akkor mindenképpen gyanakodni kell. Ezt a példányt is 5 másodperc alá sikerült belőnöm, ha neme sikerül, akkor a gyárban is sikerülni kellene. Üdvözlettel: János

Én is gondolkodom egy Amphibia vásárlásán, de akkor (biztos, ami biztos alapon) érdemes az új órát is egy nullrevízióra elküldeni a "Dzsana wellness centrumba".

:-)) Ezt nem mondom, de érdemes rá odafigyelni, ha jelentős járáseltérése van, akkor el kell gondolkodni rajta.

Akkor ez olyan, mint a Dacia volt anno? Használat előtt szétszed, összerak, csavarmeghúz, stb? A régebben készült (pl. 1985-ben kiadott, WW2 End emlékére kiadott) szerkezet is ilyen slendriánul lehetett összerakva?

Azok még nem, ezek az új összeszerelésűek ilyenek, azóta már többel is találkoztam.

Megjegyzés küldése

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons