WTCC - Vasárnap - Beszámoló

A mai nap iszonyatosan eseménydús volt, és elég tetemes mennyiségű képet sikerült felhalmoznom, így egy kis időbe fog telni, amíg átnyálazom a képeket.

A MILC VARÁZSA

Ez a csodás ebben az M4/3-as rendszerben, hogy (szinte) mindent fel tud rá rakni az ember. Így ez a két üveg még jó darabig aktív lesz, ahelyett, hogy a padláson/szekrényben porosodna/gombásodna. Hát nem nagyszerű?

MEGLEPETÉS A RINGEN

Waro barátomat sikerült beleugratni egy gép vásárlásba (bár nagyon noszogatni nem kellett, mert egy ideje már nézelődött) és megbeszéltük, hogy ha vége a vizsgaidőszaknak, akkor elmegyünk majd fényképelni együtt. Június 23.ára volt hirdetve egy Time Attack futam a ringen, gondoltam ez megfelelő lesz, már a múltkori pályanapon is láttam Waron, hogy tetszene neki ez a sportfotó téma.

AMERIKAI PALACSINTA MEGGYES CSOKIKRÉMMEL

Íme egy újabb gyors kedvenc nasi recept. Bátran ajánlom ha tortára van szükséged, de nem akarsz sokat bíbelődni, ha kiadós reggelire vágysz vagy csak ha valami csokiban tocsogósra van szükséged MOST GYORSAN! :D

TANULMÁNYAUTÓ NÉZŐBEN - OPEL NAP

Először 2011-ben rendezte meg az Opel a Hungaroringen családi napját, az Opel Magyarország 20. születésnapja alkalmából. Akkor Waro barátom szólt, hogy jöjjünk ki, mert lesz Tankcsapda koncert. Úgy voltunk vele Nikivel, hogy ha már odamegyünk ingyen koncertre, akkor legalább illik előbb menni és megnézegetni az autókat. A közösségi autó nézegetés annyira jó hangulatúra sikeredett, - a többi, érdekes program mellett - , hogy azóta hagyománnyá vált a májusi Opelozás és Tankcsapdázás nálunk is. Meg még rajtunk kívül 40 ezer embernél, így szerencsére mondhatjuk, hogy van rá igény, hogy minden évben megrendezzék.

AMIKOR A SZERENCSE IS MELLÉM PÁRTOL, MIREXAL SUPERAUTOMATIC

Megláttam vaterán egy Mirexal Superautomatic karórát, eléggé lepukkant állapotban, nem működőképesen hirdetve. Az acél tok és a plexi is eléggé lepukkant volt, de ennek ellenére meg akartam szerezni, mert a számlapja nagyon szép volt képek alapján, továbbá van/volt már több Mirexalom is, és valahogy mind szép.

BFR DRIVER ACADEMY KUPA - KÉPEK

Múlt hétvégén került megrendezésre a Hungaroringen a BFR Driver Academy Kupa, melynek szombat délelőttjét a pálya mellett töltöttem és ezennel meg is osztom veletek az eredményt.

HÚSVÉTI BÁRÁNYOK

Közeleg a Húsvét, egy újabb ünnep ami mindenkit lázba hozz, kit ezért kit azért, de egy közös, mindenki készül rá. Ebben az évben úgy döntöttem tojások helyett bárányokkal várom a kedves és kedvetlen locsolókat. Ezeknek az elkészítési menetét osztom most meg veletek, hátha hasznát veszitek, vagy ötletet, húsvéti hangulatot kaptok tőlük. :)

MARCICA

Mivel a hétvégén nagyon szép idő volt, Nikivel beterveztünk egy kis macska fotózást. Marcicát kissé inaktív állapotban sikerült "elkapni", pont ebéd után volt, de azért megtett minden tőle telhetőt:)

MEGLEPETT EGY KÜLÖNLEGES SZERKEZETŰ RICHARD AUTÓMATA KARÓRA!

Pár hónappal ezelőtt vásároltam egy nagyobb óracsomagot, amelyben leginkább szovjet órák voltak, meg egy pár darab svájci. Volt benne egy acél tokos, automata svájci óra is, Richard névvel, de meg sem mozdult a szerkezet. Mivel egyáltalán nem működött, eddig nem foglalkoztam vele, de tegnap este rászántam magam, és elővettem.

2015. május 17., vasárnap

Omega Constellation cal. 1120 service

Egy Omega Constellation érkezett hozzám, friss vásárlású, és mivel az előélete nem ismert, így a gazdája, nagyon helyesen, egy friss szervizelés mellett döntött. 



Egy nagyon szép, genfi csíkozású, chronometer minősítésű Omega 1120-as automata szerkezet dolgozik benne, ami valójában egy ETA 2892-2-es szerkezet. Mindösszesen 2 évig tokozta csak az Omega ezt a szerkezetet.



Automata óráknál, az automatikát én mindig a még tokban lévő szerkezetről bontom le. Ha így egyben venném ki a szerkezetet a tokból, akkor utána problémás vele dolgozni. Így fejjel lefelé nem rakhatom le, mert a másik oldalán ugye ott a mutatószett, és a számlap, ha a rotorra rakom, akkor pedig forog rajta az egész. problémás vele bánni. A mutatószettet és a számlapot még csak-csak könnyű levenni, de utána a naptárrész néz velem farkasszemet, ahol azért már dolgozni kell. A naptárrészt sem szerencsés feltámasztani, hogy esetleg ekkor vegyem le a rotort, mert az elég sérülékeny. Ennél a werknél elég könnyen lejön egyben az automatika, a három rögzítőcsavar oldásával ki lehet emelni egyben az egészet.



Ezután alulról egy csavar oldásával bontható is a kerékrendszere a tisztításhoz. Rotor nélkül a szerkezet már nem nyújt valami szép látványt, érdekes megoldásokat alkalmaztak:



Most már kiemelhető a szerkezet a tokból, hiszen felfektethető a szerkezettartóra a szerkezet. A számlaplábakat rögzítő csavarok, nem a csapágylemez oldalába vannak becsavarva, mint ahogy azt a karóráknál megszokhattuk, hanem két lelapolt csavarral kerültek rögzítésre, a csapágylemez belső lapján, mint ahogy az a zsebóráknál szokásos. Apró figyelmesség, hogy a számlaplábak felett, a csapágylemezen van egy kis kiképzés, hogy könnyebben el lehessen távolítani a számlapot:



A számlap alatt, az ETA-tól megszokott elrendezésű naptárrész köszön vissza.






Most már megfordíthatjuk a szerkezetet, és folytathatjuk a bontást. Miután feszültségmentesítettük a szerkezetet, először a járatot vesszük ki, majd a megszokott sorrendtől eltérően, ennél a szerkezetnél előbb a kerékrendszert kell lebontani. Érdekes módon, a kerekek hídját egyetlen egy csavar fogja le!



Ezután jöhet a motorrugó hídja, a motorrugó és a kilincs szerkezet kibontása, majd a tisztítás:



Összeszerelést követően jöhet a beszabályozás. Ja, van még egy érdekesség, és egyben óvatosságra intő rész. A másodperc stop kar ennél a szerkezetnél, az automatika hídja által kerül rögzítésre. Ha lekerül a legelején az automatika hídja, akkor utána óvatosan forgassuk a szerkezetet, mert egyszerűen kihullik belőle. Én már csak akkor raktam vissza a helyére, amikor beraktam a werket a tokba, és az automatika felrakása előtt behelyeztem a helyére.

Beszabályozás után egész jó lett, volt egy kis sántítása, meg kapkodott, de beállítás után én megadom neki a chronometer minősítést. :-)))

Köszönöm a figyelmet!

2015. április 24., péntek

SJ terepen

Már nagyon régóta vágytam sportkamerára, amit hurcolhatok magammal mindenhova, de a GoPro-k mindig túl drágának, az olcsóbb kategóriások pedig túl gagyinak bizonyultak. Tavaly találtam rá az SJ 4000 sportkamerára, amit nyáron meg is rendeltem. Azóta hurcolom magammal mindenhova és nagyon meg vagyok vele elégedve. Ár-érték arányban szerintem a legjobb vétel.





Eddig ezekben a posztokban találkozhattatok vele: 


Ez az egy év alatt alkalmam volt kipróbálni szárazföldön, vízben, víz alatt, hóban, esőben, napsütésben, sötétben, biciklin, autóban, de sajnos ezekről nem mindig születtek publikus videók, amit most igyekszem bepótolni. Erdőbe nem jártam még SJ-vel, ezért most készítettem nektek az első erdei közös tekerésünkről egy terepes videót. Szerintem a fény és útviszonyokhoz képest itt is teljesen jól szuperált. Szerintetek?


2015. április 13., hétfő

Használt óra vásárlási tanácsadó

Mivel elsősorban vintage órákkal foglalkozom, és tudom, hogy sokan gyűjtik ezeket az 1970-es évek előtt gyártott órákat, így most elsősorban nekik próbálom összeszedni, hogy mire érdemes odafigyelni, használt óra vásárlásnál. 

Ez a szösszenet elsősorban személyes megtekintéssel egybekötött vásárlásra vonatkozik, piacokon, vásárokban, esetleg személyes átvétellel egybekötött internetes vásárlásokra, mert kép alapján, netről nem lehet ezeket a dolgokat megállapítani. Anno nem igazán hamisították az órákat, kivéve az olasz Omega másolatokat, így igen kicsi az esély, hogy hamisított órába fussunk bele, ettől kevésbé kell tartani. Legjobban a kopásoktól kell tartani, mert ilyen idősebb óráknál nem ismert az előélet, és régen nem hangsúlyozták a kb. 5 évenkénti szerviz fontosságát. 

Na, nézzük sorjában, mit érdemes megnézni, ellenőrizni, használt óra esetén. A legjobb, ha úgy találkozunk az órával, hogy nem jár, nincs felhúzva. Ekkor azt szoktam csinálni, hogy a kezembe veszem, és picit megmozgatom,  „shakelem” az órát. Ha ekkor könnyedén megindul a másodpercmutató, és nem is áll meg azonnal, az azt jelenti, hogy a billegő nincs nagyon besülve. Ezután érdemes húzni rajta párat, hogy kiderüljön, nem törött-e a motorrugó. Automata óra esetében nem derül ki mindig, mert ha csak a legvégéből van letörve egy kicsi, azt még így nem fogjuk érezni, sajnos sok eladó nem szereti, ha felhúzzák az óráját. Ha van lehetőségünk, akkor természetesen húzzuk fel teljesen, de ha már egy párat sikerül rajta húzni, mielőtt ránk szól az eladó, már az is fél siker. :-) Ha sikerült járásba hozni, hallgassuk meg a hangját, számlappal felfelé is, és lefelé is. Mindkét oldalán egyenletesen kell járnia. Ha egyéb hangot hallunk valamelyik oldalán, pl. becsilingel, vagy dadogva jár, akkor bizony azzal a billegővel foglalkozni kell, le kell alkudni a vételárból. Ez akár egész költséges is lehet, mert ha elkopott a billegő csapja, az már nem olcsó dolog. Ha túl vagyunk a járás vizsgálaton, fogjuk meg a koronát, és mozgassuk meg fel-le. Erre azért van szükség, mert a csapágylemezben van csapágyazva a felhúzó tengely, és ha nem volt kenve normálisan, úgy ki tud kopni a csapágyazása, hogy képes a kezünkbe maradni a felhúzó tengely. Ha nagyon mozog, lötyög, akkor azt az órát tegyük is le, mert sok esetben javíthatatlan. Kisebb mértékű kopás még orvosolható, igaz nem esztétikus javítással, de nagyobb már nem.  Ha már ki van húzva a felhúzó tengely, akkor ellenőrizzük le a mutató állítást is. Ha nehezen lehet tekerni, túl szoros, akkor valószínűleg csak száraz a kuplung, ezen viszonylag könnyebben lehet segíteni. Ha viszont túl könnyen lehet tekerni. akkor a kuplung ki van kopva. Elég sok típusnál ezen is lehet segíteni, mert lehet összébb nyomni a negyedes keréken, azonban vannak olyan típusú kuplung megoldások, pl. Slava, Doxa 103, Omega egyes típusai, stb., aminél ha kikopik, nem lehet rajta állítani, mert csak három körömmel kapaszkodik a kerekünk a negyedes kerékhez. Ez csak cserével orvosolható, ami szintén költségesebb. 

Dátumos óra esetén ellenőrizzük a dátumváltás helyes működését is. Öregebb óráknál típus hiba, hogy eltörik a szotoar (setting lever spring). Ez azzal jár, hogy a felhúzó tengelyt ellenállás nélkül lehet a helyére visszatolni, mutatóállításból. Szinte magától beesik a helyére kis érintésre. Ezzel a problémával együtt lehet élni, azonban vannak olyan típusok, amelyeknél olyan erős a váltókar rugója, hogy egészséges szotoar nélkül nem fogjuk tudni rendeltetésszerűen használni az órát. 

Még a tokot érdemes megvizsgálni, régen leginkább réz ötvözetekből készültek, amelyek nikkelezésre, majd krómozásra kerültek. ha csak a bevonat van megkopva, könnyedén felújítható, azonban érdemes mindig megvizsgálni a tokfüleket. Szeretnek elkopni alulról, és veszélyesen közel kerülhet a fül aljához a rugós stiftek furata. A tok felújítás során, fel is kell csiszolni a tokot, és ha itt a fülnél nem marad falvastagság, át fog szakadni. Ez is javítható, de alkualap. Spiáterből is készültek tokok, ezeket onnan lehet megismerni, ha lekopott a króm réteg, hogy matt színű. Ezek a tokok nem javíthatóak, óvatosan lehet csak felújítani is őket. Kiszakadt, törött füles spiáter tokozású órát ne vegyünk meg. 

Egyébként egy órához szinte minden alkatrészt be lehet szerezni, de a legnehezebb a tokot, mert minden méretének stimmelnie kell. Szerintem összeszedtem a leglényegesebb dolgokat, ha valami még eszembe jut, vagy valaki másnak, kiegészítem.

És ami még fontos, ismeretlen előéletű használt órát mindenképpen szervízeltessünk le, még ha látszólag pontos is, mert különben visszafordíthatatlan károkat okozhatunk a szerkezetben, ha így járatjuk.



Köszönöm a figyelmet!

2015. április 5., vasárnap

Hűtőmágnes bárány

Még most sincs késő neki állni alkotni Húsvétra, íme egy újabb ötlet, amivel feldobhatjátok otthonotokat. Készíthetünk más formákat is ugyanezzel a technikával, például húsvéti tojást, nyuszit, csibét, kinek mi tetszik. Én a bárányoknál maradtam.



Hozzávalók:



  • Olló
  • 4 db gyöngy
  • Dekorgumi (rózsaszín, fehér, szürke)
  • Ragasztó
  • Mágnes lap
  • Mozgó szem
  • Fonal
  • Filctoll (fekete és piros)




Elkészítés:





Vágjuk ki a dekorgumikból a megfelelő formákat, ez esetben két fület, egy fejet, testet és a haját. Azután ragasszuk össze a testet a hajjal majd a fejjel is.






Azután ragasszuk fel a fületek és a szemeket is. Miután megszáradt a ragasztó, fordítsuk meg és ragasszuk fel a hátoldalára a mágneslapot.



 










Ha ez is meg van tűvel csináljunk négy lyukat a karoknak és a lábaknak. A fonalból vágjunk két egyforma részt, majd tűvel füzük át a karokon, majd a lábakon is.
                                            


















Végül ragasszuk a gyöngyöket a fonalak végére és készen is vagyunk.







Jó munkát és Kellemes Húsvéti Ünnepeket! :)







2015. április 2., csütörtök

Húsvéti cserépnyuszi

Bizonyára már javában készültök a húsvétra, így jól jöhet minden ötlet, amivel feldobhatjátok az otthonotokat, vagy örömöt szerezhettek a locsolóknak. Ma egy szuper egyszerű, de annál édesebb nyuszit készítettem el, amit ti is nagyon egyszerűen és gyorsan elkészíthettek otthon. 


Hozzávalók:



  • Folyékony ragasztó, vagy ragasztópisztoly
  • Olló
  • Filctoll (fekete és piros)
  • Cserép (mini)
  • Papír tojás
  • Dekorgumi (szürke és rózsaszín)
  • Ceruza
(Mindegyik hozzávaló könnyen beszerezhető bármelyik hobby boltban ha nincs otthon)


Elkészítése:





Rajzoljuk fel a füleket és a lábakat a szürke dekorgumi hátuljára. Ha ezzel készen vagyunk vágjuk ki őket, majd a rózsaszín dekorgumiból készítsük el a fül belsejét és a tappancsokat. Természetesen választhatunk mást színeket is amik passzolnak egymáshoz például fehér és fekete, fehér és szürke, szürke és sötétszürke és így tovább.





Ha kivágtunk mindent, ragasszuk a szürke részekre a rózsaszíneket. Miután megszáradt minden feltudjuk ragasztani a füleket a nyuszi fejére, a lábakat pedig a cserép szélére. Ha ezzel is megvagyunk nincs más hátra mint összeilleszteni a fejet a testtel.







Végül rajzoljuk meg tetszés szerint a nyuszink szemét, orrát, bajszát és száját. Készen is van a Húsvéti Nyuszink. 

Tipp: Ha szeretnéd, hogy aprólékosabb legyen a nyuszid, vagy nem tetszik a cserép színe, akril festékkel kedvedre díszítheted, valamint kis pomponokból kezeket és farkat is készíthetsz neki.





Kellemes készülődést és jó munkát! :)

2015. március 21., szombat

Eterna S852 felújítása

Úgy néz ki, ez az érdekesebb órák hava, megint egy picit nem "hagyományos szerkezetű óra került a kezeim közé. Egy szép nagy Eterna karóra érkezett hozzám, az 1940-es évekből, restaurálásra. A tulajdonosa által készített fotó, fellelési állapotában:



A benne található S 852-es szerkezet egy külső centrálkerekes szerkezet. A kerekek hídján, kívülről helyezkedik el a központi másodperckerék tengelyét meghajtó fogaskerék. Anno a Tissot-Omega házasság alatt születtek ilyen külső centrálkerekes werkek, illetve a németek is kísérleteztek vele GUB-UMF Ruhla vonalon. 
Másik érdekessége, hogy a kilincskerék nem a motorrugó hídján kívül van, hanem alatta, a közkerék a motorrugó ház és a kilincskerék között fut.
És még egy érdekessége, maga a billegő. Az ütésbiztosítás nélküli billegők fedőköve általában alulról bontható, a billegőkerék levételét követően. Ennél a szerkezetnél viszont felülről bontható, a billegőhíd tetején található két kis csavar oldásával. Mivel a hajszálrugókulcs is jön vele, ezért először itt is a billegőkereket kell levenni a hídról, és csak utána szabad lebontani a fedőkövet:




Ahogy Stahl Judit mondaná, így ni, most már tisztítható a fedőkő és a lyukas kő is, mint ahogy fürcsi után a csapágylemez lyukas kövei is:


A billegő alsó köve is hasonló fedőkö rögzítéssel került kialakításra, mint ahogy a billegő hídján is kivitelezték:



A szétszerelt, tisztított állapot:



Mehet az összeszerelés, a korai zsebórákhoz hasonlóan, a gátkeréknek külön hídja van, itt már visszakerült a shaton foglalatos külön híd:


Néhány szó a külső centrálkerekes megfejtésről. Elég érzékeny a szerkezet ezen része, mivel a kerék szinte mondhatni, hogy egy oldalon van csapágyazva. A Tissot-nál elég vékony csapra van felszúrva, nehéz levenni, mivel nincs fogás rajta, és nehéz felrakni is, hogy utána síkban fusson, általában kóvályog a helyén. Ennél a szerkezetnél egy kicsit szerencsésebb volt a helyzet, mert a keréknek csináltak egy csövet, és a csap is elég vastag, amire fel kell szúrni. 


A képen a legfelső kövön bukkan ki a csap, amire fel kell szúrni. A kis réz rugólemez pedig a másodperc tengely feszítését biztosítja. Az alábbi képen már felkerült a kerék és a tengely is:


Végül a híd és a járat is elfoglalta rendeltetési helyét, jöhet a beszabályozás, és az időközben a krómozó műhelyből visszakerült tok összeszerelése.

To be continued....

Update: Még adós voltam a készre szerelt állapot képeivel, végre szakítottam most egy kis időt, hogy feltöltsem:





 

2015. március 15., vasárnap

Kakukkos Seiko

Már rég jelentkeztem új bejegyzéssel, egyrészt időzavarba is kerültem a sok munka miatt, másrészt nem is nagyon volt mostanában olyan érdekesség, amiről érdemes lett volna írni. Viszont most küldtek hozzám egy Seiko Bell-Matic órát szervizre, s úgy gondoltam, ez megér egy posztot. Persze előre ezt én sem tudtam, gondoltam, oly nagy különbség nem lehet a csörgős Poljothoz képest, azt pedig már jó párat csináltam. Jöjjön hát a mai posztom alanya, ő az:


A tokot kinyitva, hátulról nem tűnt különösebb mutatványnak, Igen hasonlít a Seiko 5-ös werkekhez, amiből szintén rengeteget csináltam már. Gondoltam, a híd alatt lehet majd az érdekesség, a Poljotnak is ugye ott van. Levettem hát a rotort, kihalásztam a tokból a werket, mutatók, számlap le, s a számlap alatt egy átlagos naptárrész tárult elém:


Lebontom hát a naptárrészt, ami alatt még egy tárcsát láttam, alóla mindenféle érdekes dolgok kandikáltak ki:



Na és innen jött az érdekes rész, mert erre a káoszra nem számítottam:



A Poljottal ellentétben itt a számlap alatt oldották meg a csörgős részt. Itt található a kilincskereke, az állító karok, és kerekek, stb., és erről van bebújtatva a csörgőkalapács is. A szerkezet másik oldalán, az automatikát lebontva, elénk tárul a kerekek hídja is, amely alatt van a csörgő motorrugója. Viszont meglepő, hogy nincs mindegyik csapágy kövezve, jól látható, hogy kettő is kövezetlen, Seikoéktól kicsit furcsa, nem ezt szoktuk meg:

 
A csörgő motorrugó érdekessége, hogy a motorrugó háznak nincs külön fedele, hanem a kerekek hídja egyben a csörgő rugójának a fedele is. Sőt, igazándiból rugóház sincs, a csapágylemezben van kimarva a rugó helye, és a közkerék hídjában van egy bemarás, ahová maga a rugóvég beleakad. Érdekes, ilyet sem láttam még:


Jó sok alkatrészből áll szegénykém, kellett hozzá három tálka, hogy ne keveredjenek össze a dolgok, pedig pár elemet már így is összeszerelve helyeztem bele:


Tisztítás és összeszerelés után minden a helyére került, olajozás, beszabályozás után szép lett a képe Horometeren is. Izgalmas feladat volt, nem az a rutinszerű munka, nem csináltam még ilyen szerkezetet. Személyes véleményem, hogy a Poljotnak sokkal jobb a csörgős szerkezete, igaz, az nem automata, viszont logikusabbnak tűnik, és ráadásul a csörgő is erőteljesebb benne. Ezen nagyon halovány, ennek biztos a kézen kell lennie, ha fel akar rá ébredni az ember, és arra is oda kell figyelni, hogy tényleg csörög-e. Megkockáztatom, hogy a Poljotnak még kézen sem kell lennie, ha a fejünk melletti éjjeli szekrényre tesszük, az még akkor is felver, ez biztos nem. Végül is mindegy is, érdekességnek jó, láttunk ilyet is, kipipálhatjuk. Remélem, hamarosan ismét jelentkezhetek valami érdekességgel. 

Köszönöm a figyelmet!

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons