2016. április 28., csütörtök

Csehszlovák PRIM karóra feltámasztása.

Már rég ragadtam billentyűzetet, egyrészt volt egy kis változás, illetve elég nagy az életemben, amit át kellett hidalnom, másrészt mostanában nem járt olyan óra a kezeim közt, amely megihletett volna. Most azonban megkerestek, hogy küldhetnének-e hozzám egy Csehszlovák gyártmányú Prim karórát, szervizre. Természetesen elvállaltam, de igen meglepődtem, mert ilyen kivitelben még nem láttam. Még így romos állapotában is megtetszett, már akkor tudtam, hogy ezt meg fogom örökíteni. Ilyen elegáns, és nagy tokozású Primmel ugyanis még nem találkoztam.








A szerkezeten látszik, hogy szegény nem most volt tisztítva, a lyukas kövekbe beleszáradva az olaj, a kerekek hídján rozsda. Azonban ez még csak a kisebbik baj volt, mert alaposabban megvizslatva láttam, hogy a billegőkerék nem igazán vízszintes.




Ilyenkor egyből arra gondol az órás, hogy eltörött a billegő csapja, így hát félve nyúltam a billegőkerékhez a csipesszel. Ekkor ért az újabb meglepetés, ugyanis meg sem mozdult semerre sem. Mint kiderült, ezt a billegőt valaki kivehette, és rosszul rakta vissza a helyére, a billegő felső csapja nem a lyukas kőben landolt, hanem  mellette, a billegőhídnak feküdt neki. A billegőhíd teljesen a helyére volt csavarozva, így biztos voltam benne, hogy sérült a csapja. Kiszabadítva kínjai közül, kiderült, hogy semmi baja a csapnak! Hihetetlen, ezt nem igen szokták túlélni a billegők! Vagy törik a csap, vagy elgörbül, de ezt stabil, mint a forint. A hajszálrugó persze nem bírta ki, az természetesen eldeformálódott, ferdén állt az egész. A szerkezetet kivéve az ingatlanjából, a számlap sem volt top állapotban. :-(




A lap alatt szerencsére semmi extra, csak kosz és rászáradt olaj.




A járat felöl sem volt más egyég tragédia, menthető az óra, egyedül a hajszálrugót kell majd megigazítanom.




Szétborítottam hát, és bepakoltam az ELMA mosógép kosarába. Mivel egyszerre három óra is mosható az óramosóval, energiát, időt, és a tisztítóanyagokat spórolva, szétkaptam még gyorsan mellé két órát.




Mosás után rögtön a billegővel kezdtem, kiváncsi voltam, hogy menthető-e. Levettem hát a hídról a kereket, és szétbontottam a zárt csapágyazást, és külön kitisztítottam és beolajoztam. A hajszálrugón is sokat tornáztam, alakul már.



 Összepakoltam hát, és felhúztam a zászlót. :-) Egész jól néz már ki, kezd hasonlítani egy billegőre:




A kitisztított, beolajozott szerkezetbe betéve, már szemre is látszódott, hogy életképes lesz a történet. A hajszálrugó szépen lélegzett, a kerék is élénken járt, a lengésszám is megfelelőnek tűnt. Gépre rakva igazolta a szememet, szerencsére sikerült a műtét.




Végül a számlapon is sikerült egy kicsit igazítani, így egész kis pofás óra lett belőle. Be kell szereznem egy ilyen kivitelű nagyobbacska Primet.








Köszönöm a figyelmet!
Dzsana


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
A dizájn alap sablonját innen töltöttük le: Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons