A most
következő story méltán alkalmas arra, hogy bemutassam, miért is döntöttem úgy,
hogy nem bízom másra az óráimat. Küldtek hozzám egy TAG HEUER karórát azzal,
hogy favágás közben kiesett a zsebből az óra, és megállt. Rögtön arra gondoltam,
hogy az óra billegő tengelye az ütésbiztosítás ellenében (Incabloc rugó)
felugrott, és így a billegő vezetőköve kilépett a horgonyvillából, és csak
vissza kell rakni a helyére. Az óra hátlapját levéve már láttam, hogy sajnos
most nem erről lesz sző, mert a billegő a tok megmozgatására kilengett. A
rotort az automatika hídjával együtt levéve már láttam is, hogy mi a baj. A
centrál kerék tengelyének a kerékhíd felőli végéről letört a csap, egész
pontosan beletört a csap a kerékhíd lyukas kövébe. Gondoltam, ez jó nagy ütést
kaphatott, mert ez azért elég vastag csap ahhoz, hogy beletörjön.
A középen található kerékről van szó.
Megrendeltem
az ETA 2824-2-eshez a centrál kereket, ez egyben van a tengellyel szerelve, és
hozzá láttam az óra leszervízeléséhez. Jól látható nyomai voltak, hogy valaki
már járt korábban az órában, mert a másodperc mutató meg volt gyötörve, a számlapon volt egy
kis karc, ahogy levették a mutatókat, és a felhúzó keréken is volt egy
csavarhúzó által okozott karc. Ennek később még lesz jelentősége. Szétborítva az órát kitisztítottam, kibontva
az incablocokat, a fedőköveken ott volt a rászáradt olaj, semmi kenése nem volt
már az órának. Kibányásztam a beletörött csapvéget a hídból, kidörzsáraztam
minden lyukas követ, tisztítófával végig mentem a fedőköveken, majd olajozás
közepette összeraktam az alap werket, rá a számlapot, mutató szettet.
A régi és az úk kerék |
Kitisztítva |
Dörzsárazás |
Az
automata óráknál az automatikát csak a végén szoktam felrakni, a nélkül kezdtem
meg most is a tesztelést. Miután stabilan járt
egy napig a szerkezet a szerkezettartón, így a kipolírozott tokjába
tettem, lezártam, és a zsebemben hordva is teszteltem egy pár napig. Kicsit
állítottam rajta, és gondoltam, eljött az ideje, hogy felrakjam rá az
automatikát. Na, ekkor ért a meglepetés! Mivel még a tisztítás után összeraktam
az automatikát és a rotort, így egyben próbáltam visszarakni a helyére, de az
Istennek sem akart a helyére menni. Levettem a rotort, amit egy csavar fog fel
középen, s így már könnyebben fel tudtam helyezni az automatika hídját a
helyére. Ezután felraktam a rotort a helyére, és csavartam be a helyére a
csavarját, amikor is arra lettem figyelmes, hogy megállt a billegő. Hoppá! És a
rotort lefogató csavar még nem volt teljesen becsavarva, kb. másfél menet hátra
volt még. A csavar egyszerűen hosszú volt oda, nagyon túl lógott lefelé, és
elkezdte nyomni az alatta lévő centrál tengely végét.
Középen ott a túlságosan túl nyúló csavar vége. |
Nem értettem az egészet,
először magamban kezdtem el keresni a hibát, hogy mit nem csináltam jól. Mivel
automata óránál mindig az automatikát veszem le először, és azt félre is teszem
egy külön tároló edénybe, én nem ronthattam el semmit. Ez az óra így nem
működhetett, ezért felvettem a tulajjal a kapcsolatot, hogy látta egyáltalán
működni ezt az órát, vagy biztos, hogy leesett, mert ez az óra így biztosan nem
működhetett. És hát kiderült, hogy már egy éve használta, és tényleg leejtette,
de az óra valójában működött, járt, csak a másodperc mutató nem járt, ezért
beadta valami óráshoz, aki pár nap múlva visszaadta neki, hogy nem tudja
megjavítani, és ezután talált rám. Kezdett összeállni a kép! Mivel a leejtés
után az óra még járt, csak a másodperc mutató nem, ez azt jelenti, hogy a
mutató elmozdult felfelé a tengelyén, így a tengelye ugyan forgott, de már nem
hajtotta meg a mutatót. Tehát csak ennyi lett volna a feladat, hogy vissza
kellett volna nyomni a másodperc mutatót a helyére. Ehhez viszont le kellett
venni legalább a rotort, kivenni a werket a tokból, felrakni szerkezettartóra,
és lenyomni a mutatót, majd fordított sorrendben vissza az egész. Csakhogy
órásunk nem a megfelelő csavarral rögzítette a rotort, és beerőltette, de
közben a túlnyúló vége eltörte a centrál tengely csapját! Gondoltam, keresek
egy rövidebb csavart, ám nem hagyott nyugodni a dolog, és végül bevillant az
összekarcolt felhúzó kerék! És bingó, a rugómagba a rotor csavarjával
rögzítette a felhúzó kereket, és azt a csavart, amit a motorrugóba kellett
volna behajtani, azt hajtotta be a rotorba!
Látható, hogy a jó csavar semennyire sem lóg ki a síkból. |
Egy korábbi felvételen a bal szélén található sárga színű felhúzó kerék a rotor csavarjával, ezt kellett visszacserélnem. |
Csak tudnám, miért vette le a
felhúzó kereket ez az órás egy mutató megigazításhoz? Így lesz egy pár száz
Ft-os mutatványból drága történet! No comment….
A lényeg, hogy az óra összeállt, most már remélhetőleg rendben lesz:
Posted by Dzsana
1 megjegyzés:
Elnezest kerek ,de dorzsarazni a bronz perselyeket szokas,amennyiben nem kerek es vissza kell huzni a kopas miatt.Egyebkent csak tisztitofat szokas alkalmazni a raszaradt olaj meg egyebek eltavolitasara.De amugy szep munka.
Tisztelettel
Gonda Istvan
Megjegyzés küldése